Subscribe Twitter

Friday, February 24, 2012

Fragile heart


 


 Assalamualaikum.

Minggu ni terkesan sangat, Al-Fatihah untuk adik Faris, rakan seperjuangan Nia. Faris pun dah kembali kepadaNya, menjadi kawan Nia di sana. Kisah adik Faris memang ramai yang dah share, yang membuatkan minggu ni rasa sedih, sayu, pilu sangat. Terbayang bayang detik waktu Nia di ICU dulu, begitulah rencanaya, satu persatu doctor bagitahu fungsi organnya gagal. Dan sampai satu saat, doctor seolah menunngu untuk kami bercakap, saya dah bersedia untuk segala kemungkinan, You try your best! 

Tiap saat abah Faris update status, saat tu jugak satu persatu kenangan tu bermain depan mata, macam wayang gambar bila diulang tayang. Dan air mata begitu murah sekali. Nia oh Nia, Ummi rindukan adik sangat sangat. Eh adik ke kakak? Kakak lah kan sayang, Kak Nia kan dah ada dua orang adik sepupu.

Allah Akbar, give me strength to continue this.

Tapi, satu je yang aku nak sampaikan. Masih ramai lagi di luar sana yang masih menderita penyakit kanser, kanser darah, kanser ovari, kanser otak dan sebagainya. Kali pertama aku melangkah masuk ke wad 8C di Hospital Sultan Ismail, Johor Baru memang benar benar menginsafkan kami sekeluarga. Di situlah bermula titik permulaan untuk segalanya. Sedih dan duka kami bermula di situ, tempat yang lagi dikenang. Bila doctor panggil untuk bagitahu penyakit Nia, semua orang dah mula gusar, dan apa yang kami risaukan pada hari itu dah pun berlaku bulan Ogos yang lalu. Mak memilih untuk duduk di luar, Kak Lyn, Abang Anep dan Abang Apis yang pergi jumpa doctor. Ummi teman Nia dalam wad. Ummi main main dengan Nia, tapi dengan bertemankan air mata sayu. Dalam kepala Ummi, Allah Akbar, apakah nasibnya ya Allah?



Dan bila semua orang datang ke katil Nia, dengan menangis, aku dah boleh agak keputusan yang doctor beri. Allah Akbar. Waktu ni, Ummi selsema, tapi Ummi nak jumpa Nia. And Ummi kena pakai face mask, so that Nia tak dijangkiti. Nia comel sangat. Ummi rindu Nia. Kek tu Ummi bagi kat surau untuk tahlil Nia. Ummi dah tak dapat bagi Nia makan kek yang Ummi buat lagi. Tapi Ummi boleh bagi sedekah dekat orang atas nama Nia sayang. Gambar kedua, waktu majlis cukur jambul Ayya & Hasif, Nia mintak pakai tudung. Allah Akbar, Nia sweet girl. Tak da dah orang yang selalu manja manja dengan Ummi lagi. 

Tadi Ummi tengok video Nia. Rindu sangat rasanya kat adik. Tapi adik tak pernah datang dalam mimpi Ummi. Kenapa dik? Mana lah tegar Ummi nak lupa adik, adiklah model kesayangan Ummi. Adik lah adik Ummi, adiklah anak Ummi.

Saya mohon sangat untuk yang prihatin, tetaplah berdoa untuk anak anak kecil yang lain. Sangat banyak orang yang sakit kat luar sana. Doakanlah Allah kurangkan kesakitan yang mereka alami, doakanlah Allah sembuhkan penyakit mereka dan doakanlah mereka kuat dan tabah menempuhnya. Anak sekecil itu pun sudah diuji dengan ujian yang sangat besar. Kita?Ujian kecil juga pun dah buat kita mengeluh. Berdoalah untuk mereka, siapa tahu ada antara doa kita dimakbulkan Allah.

Nia ada semangat juang yang tinggi. Dulu kalau kena pergi JB, kena ASPA atau chemotherapy, dalam kereta Nia mesti cakap, "Mak ada, Ummi ada, Wan ada..tak atit(sakit) pun", "Nanti dah aik, oyeh utak ni" (nanti dah baik, boleh bukak ni, CVL. Tapi rupanya bukaknya CVL itu bila dia dah tak ada lagi dah kat dunia ni.

Minggu ni memang betul betul terkesan sangat. Pantang silap sikit, air mata jatuh. Baca ayat sikit, air mata jatuh. Tengok gambar sikit, air mata jatuh. Rindunya kat Nia. 

Hearts are truly only healed when the love of Allah is greater than any other love.


Marilah sama sama kejar cinta Allah. Mudah mudahan Allah beri kami sekeluarga ganjaran di atas bersabar. Kan kalau kita nak bagi hadiah, kita bagi benda yang sangat kita sayang?

Allah itu Maha Mengetahui. Dia tahu apa yang terbaik untuk hambaNya. Moga kita semua tabah dan cekal hadapi semua ini. Moga Allah pertemukan kami sekeluarga dengan Nia di syurga, insyaAllah. Amin amin amin ya Rabb. Dan ya Allah, kuatkanlah kami. Oh Allah, please guide my way. Oh Allah, please ease my way. Oh Allah, please make u strong. Oh Allah, please lead me to Jannah.

p/s: I've signed up as MAKNA volunteer. Be the one, to go extra mile.


Terima kasih ku padamu Tuhanku. Tak mungkin dapat terlukis oleh kata kata. Hanya Dirimu yang tahu besar rasa cinta ku padaMu. Anugerah Mu tak pernah berhenti. Selalu datang kepadaku. Tuhan Semesta Alam. Dan satu janjiku. Takkan berpaling dariMu. -Rossa

5 comment(s):

Hans said...

Allah sentiasa bersama umatnya :-)

~roslinda~ said...

yup, saya sgt percaya tentang itu..doakan kami kuat..terima kasih hans :)

adam narzuan said...

semoga dia sentias tenang di sana...

~roslinda~ said...

dia sudah berada di bawah asuhan nabi ibrahim, tinggal menunggu masa untuk kiamat dan masuk ke syurga. janji Allah itu benar, moga kami dapat bertemu dengannya.thanks adam :)

aNNe bOo said...

Salam,
Al-fatihah buat adik nia. Dan...awak... Be strong!