Subscribe Twitter

Saturday, February 18, 2012

A Process of learning


Assalamualaikum

Salam pembuka bicara, untuk yang membaca blog ni. Jika masih ada. Sudah 5 bulan menghilang, mencari dasar yang hilang. Dan dalam pencarian tu, banyak penemuan yang aku dah jumpa. Rupanya, dasar itu tidak kukuh. Mungkin, sebab itu aku ambil masa yang sangat lama untuk kembali. Dan jika masih ada yang kisah. :)

Banyak sangat aku belajar dalam tempoh lima bulan. Dunia ini sekejap, itu pasti. Mati itu pasti. Itu dah dijanjikan bukan? Macam yang dah tertera dalam firmanNya.

 
Allah berfirman: "Di bumi itu kamu hidup dan di bumi itu kamu mati dan dari bumi itu (pula) kamu akan dibangkitkan." Surah Al-A'raf ayat 25.

Kita tak kan boleh jadi manusia sempurna. Ya. Tapi kita boleh jadi yang terbaik bukan? Allah sendiri tak suka orang yang berlebihan. Allah sendiri suruh kita bersederhana dalam apa apa perkara. Kalau kita sedih, janganlah berlebihan bersedih. Kalau kita gembira, janganlah berlebihan gembira. Bersederhanalah dalam tiap perkara, insyaAllah mudah mudahan jalan itu lebih tampak luas dan mudah untuk kita. Allah itu tahu apa yang terbaik untuk diri kita. Dia menguji sebab dia rindu rintihan hambaNya, jadi mengapa bersedih?Allah pilih kau daripada berjuta hambanya untuk diuji, dan kau bakal dapar ganjaran setimpal dari bersabar dengan ujianNya,insyaAllah.

Kita kerjakan kewajipan kita. Fill up mana yang patut. Masih ada sinar dalam hidup kita. Allah kan ada bersama sama kita?:)

Itu dulu kot untuk perkongsian hari ini. Oh yap, sekarang dah masuk final semester. Akhirnya, hampir terlaksana empat tahun menuntut di USM ni. Satu je lagi tapak. Tapi sebelum menapak, masih ada final year project yang perlu diselesaikan. Wish me luck. Alhamdulillah untuk result baru baru ini, dapat jugak kumpul dua sijil dekan. :)

Selamat malam!Assalamualaikum~

p/s:There is one fact, that we must know, that Allah see us, what we comment, what we post, what we watch, what we think and so on, without adding us in facebook or following us in twitter. Remember that. #Muhasabahdiri

0 comment(s):