Subscribe Twitter

Thursday, April 22, 2010

tazkirah ;)

dengan bismillah.

fuhh-fuhh.semiconductor materials sudah selesai!yeahhhh2!ada lagi 5 je paper..tak banyak kan..5 je..;) konon fokus exam,kurang pergi blog orang lain..maaf ye~

ini,ada satu petikan aku copy dan paste.baca lah ye.

Menjaga kehormatan nyawa bermakna memberi hak untuk hidup yang mulia. Termasuk dalam jumlah ini menjaga anggota tubuh badan daripada dirosakkan, juga dikehendaki menjaga maruah dan kehormatan danpada dicerobohi dan dihina. Di samping itu menjaga akal fikiran daripada rosak supaya tuannya tidak membebankan masyarakat, dan menjadi punca kejahatan. Oleh kerana itu Islam menghukum peminum-peminum arak dan seumpamanya.

Menjaga keturunan manusia supaya setiap bayi dilahirkan akan dididik dengan baik oleh kedua-dua ibu bapanya. Oleh itu diadakan peraturan nikah kahwin dalam Islam. Islam melarang perhubungan yang tidak mengikut syarak. Islam juga melarang orang beriman menuduh zina kepada orang-orang yang tidak bersalah kerana tuduhan itu boleh merosakkan nama baiknya. Untuk menjaga kepentingan ini Islam mengenakan hukuman berat ke atas pesalah-pesalah zina dan orang yang membuat tuduhan-tuduhan zina secara palsu.

Menjaga harta benda juga suatu kewajipan, sebab itulah hukuman yang berat dikenakan ke atas orang-orang yang merosakkan harta benda sama ada dengan mencuri, menipu, rasuah dan sebagainya. Islam mengadakan peraturan yang sewajarnya dalam mengawal harta benda orang Islam.

itu je..fahami lah ye. ;) memang anda bergembira selepas melampiaskan dendam pada kereta mak ayah saya itu,tapi ingat ye,bila anda nak minta maaf dengan pemilik kereta(ayah dan mak saya) itu?sempat ke sebelum anda pergi bertemu yang Esa?ajal tak kira umur,tempat,dan masa.beringat-ingat lah.

lagi satu.wahhh3,bukan main lagi.heeee ada lah hamba Allah tu cakap macam ni..

"korang tu jangan lah buat muka ketat je dengan orang,ada orang yang menyampah.."

dan perbualan tu bukan melibatkan aku.tapi aku termasuk dalam 'korang' tu. aku nak jelaskan kat sini memandangkan aku tahu kamu-kamu semua baca blog aku.

aku nak ulas sikit je,sebab aku tak nak benda ni meleret-leret.

1.kamu tahu apa puncanya sendiri.
2. kami tak hipokrit seperti kamu.antara kamu tu semua senyum meleret-leret,tapi kat belakang kutuk member bergelen-gelen,ek?suka hati lah nak ambik tahu ke tak.itu bukan member namanya,itu musuh dalam selimut namanya ye anak-anak.;)

tu je yang dapat saya ulas.haha gaya dah macam apa pulak.

hari ni birthday noor azah iaitu couple saya ;p

yankkk~happy birthday..mesti kau punya mood birthday terjejas sebab roomate yang tiba-tiba nak sound tu kan..maaf2~huu takpe2...happy birthday dear ;) azah dah 20thn..aku 19 lg.yeah!

5 papers t0 g0~fighting guys~



14 comment(s):

Anonymous said...

kimslm sama itu bdk besday!

Frodo Baggins said...

wuhuuu rumit2 ~


pe pown, good luck exam.
yg rosakkan kete parents lu...
tu manusia yg bdendam
means, x ada jiwa ..


>>_____<<

~roslinda~ said...

tang mana yg rumit?
heeee
bet0l3...
mnusia berdendam x ke mana..
;)

Anonymous said...

aku just nak komen satu bnda je...even aku xtau apa masalah korg kan.. just aku nak gtau... hipokrit tu ada dua tujuan..satu utk mnjaga ati kawan, dan satu lg nak elakkn sapa tau prgai kita yg sebnr... tp yg digalakkan rasulullah adalah org yg snggup mnjaga ati kawan dan mgelakn kawan lain tau prgai buruk kita demi mnjamin nama baik... dua2 dtuntut...dan pling x d galakkn adalah kita tunjukkan sapa diri kita dengan tidak mmpedulikan keadaan dan kawan2 kita..act xckp la kamu ni salah...tp kamu agak keras ati kot...sbb mmpertahankan ketdakhiporkit kamu tu.. bila mana saja bnda tu mnyakitkan ati org len tnpa niat dari kamu sndr, bnda tu adalah satu dosa.. satu peristiwa seperti perbualan 3 org. jika sorg tu kurg layann dan terasa, dua2 yg len akan dosa sbb mnyebabkan kawan terasa... kamu jgn main2 ngan apa yg kamu tulis..sbb bnda yg kamu tulis hnya fikir diri kamu je.. tnpa mmkirkan agama di tempat pertama..bukan berlagak baik tp demi nasihatkan kamu yg makin hari makin suka mnunjukkan kamu baik.. satu tguran yg cukup mnyakitkan ati...dan aku tau kalo aku yg xtau pape ni salah.. aku just mntak maaf tp aku harap kamu jgn slalu mlihat kburukan org len.. syuman tu satu sedekah even kamu x ikhlas. sbb syuman tu penwar duka bg ssiapa yg mlhatnya.. kamu mahu mmpertikaikan ajaran rasulullah ke..yg jahat ngan kamu smstinya org yg kurg pmikiran, tp kawan2 dskeliling kamu, yg kamu xsuka, dialah saudara kamu, even kamu terasa ati dan terluka, kamu fikir pnjang2, mereka ke sbnrnya jahat atau kamu sbnrnya termakan hasutan dari kawan kamu yg laen. sbb org kliling kita pon mmpu sesatkan kita..aku berckp sbg satu pngalamn lmpau...aku pnya kawan2, dan berfikir macam kamu juga.. tp bila umur mningkat, da dewasa, baru aku pikir yg slama ni aku yg jauhkan diri, dan dgr hasutan kawan2 yg rapat. mereka bukan niat mghsut, tp bila sama2 marah, syaitan mguasai diri, masing2 cari kburukan org lain. kamu bnyak fikirkan kburukan org laen dari kamu fikirkan kburukan diri kamu sndr. fikirkan lah.. tp.. ingt, jgn gunakan pmikiran kamu yg muda.. mntak nasihat org tgh yg xde kaitan ngan kamu, dorg akan tunjukkan jalan terbaik, jika dia pon cakap "sdah la kawan ngan dorg, dorg mmg xguna" tu bukan kawan yg baik, sbb suatu masa nnt dia akan tikan kamu kalo kamu tunjuk pergai kat dia

~roslinda~ said...

"bukan berlagak baik tp demi nasihatkan kamu yg makin hari makin suka mnunjukkan kamu baik"

saudara/saudari an0n..
terima kasih sbb bg nasihat tu semua..
saya tak kata yang sy 100% bet0l..
dan saya sendiri pun tak kata yg mereka 100% salah..
mungkin dah lama baca blog ni kot..
tapi sejujurnya saya cakap,saya tak da niat langsung nak menjatuhkan sesiapa mahupun nak menunjukkan yang saya ni baik..
mungkin silap saya menulis dari sudut pandangan saya je..betulkan saya jika saya silap..saya pun baru 19 tahun,mungkin belum cukup matang untuk menilai..
tapi,saya pun ada pendirian saya sendiri..memang bagus niat untuk menjaga hati orang lain,tapi kena ada caranya..
saya nak cerita panjang pun payah..sebab benda ni mengaitkan ramai pihak..kalau dibesarkan,meleret-leret..
bak kata rakan,
"klu kutuk kwn sndri depan org lain yg die xrapat kn dah buat org tu fkr lain psl org yg dkutuk.elok2 org tu xtau prngai org yg dkutuk tu cmtu dah jd tau.kan tu kreny xmenjaga aib."
wallahualam.
bukan niat untuk menidakkan apa yang rasulullah sampaikan..
apa-apa pun,tQ di atas nasihat tu semua..

Anonymous said...

pergh anon...anda punya kata2 agak pedas dan mendalam..ku phm anda juz nk bg nasihat..xpe, nasihat sesama manusia adalah di tuntut dlm islam..mungkin anda tidak mngenali dri tuan tnh yg sebenar...dan juz nk wt ingatn kpd anda cik anon..plz jaga kata2 anda...tlg jgn kecil kn hati tuan tnh yer...

"bukan berlagak baik tp demi nasihatkan kamu yg makin hari makin suka mnunjukkan kamu baik.."

ayat anda di atas seperti menjatuhkn maruah tuan tnh.. walaupun anda mmpunyai niat yg baik..tetapi hnya dgn kata2 dpt memberi impak yg besar dlm hidup..
dlm islam juge telah mnyebut jgn menjatuhkn maruah sahabat..

harap tuan tnh tak kecil hati dgn kata2 anon yer..
maybe dia xde ayt yg lebih halus..
dan cik anon kne lebih berhati2 dlm berkata2...
"sebaris kata2 lebih tajam drp mata pedang"

~roslinda~ said...

take the positive side of the advices~
tQ..

Anonymous said...

muhdfahmy, sy paham apa yg anda mksudkan.. dan thnks.. sy bukan lah org sempurna, kata2 agak pedas bukan bermksud sy nak mnjatuhkan maruah sapa2... just kadang2 kita perlukan kata2 yg agak kuat utk mnympaikan mksud kata2 kita.. tu bukan satu sindiran.. dan maaf ye bg pihak tuan tnh, kalau2 terasa........ mklumlah.. sy kan msia biasa...
then trima kasih atas kesudian tuan tnh reply commnt sy ini

~roslinda~ said...

mgkin bet0l..
tp mngkin anda x cukup kenal sy melalui apa yg sy tulis je..sdgkan kalau kita dh kenal dgn org tu bertahun2 pun,kita masih tak taw identiti dia sbnrnye..
if u know the real me,u will know who is the real roslinda ..
so,get to know me first..
mntak maap klu ad kekhilafan sy tulis~
btw, tQ 4 d advices..
I w0uld be h0n0red if an0n tunjuk diri anda yang sebenar..
sy ambik +ve side of that advices..
klu boleh sy taw,anon ni pmbaca blog ni ke or org yg sy kenal?

Anonymous said...

roslinda hani binti ramli...
sy kenal siapa kamu...

~roslinda~ said...

sy rasa sy p0n taw siapa anda an0n...
tp,mcm yg sy ckp..
mgkin anda tak knal sy spenuhnya lg..
anda hnye dgr ttg sy mlalui org lain n dr blog ni je,tnpa berdepan dgn sy..
takpelah~

tashigi is layha said...

hahahahahaha.. ley x aku ketawa kt sni???

~roslinda~ said...

sila2~
;)

Anonymous said...

anon mau mengurat anda wahai roslinda hani~

ayOo~

tashigi is layha,sy mau gelak bersama anda...

hOho...

p/s : kpd anon, setiap mnusia tidak lepas dlm melakukan kesilapan..begitu juga dri sy ini.
tetapi..mnusia yg tidak mngaku kesilapan nya adalah mnusia yg gagal..tetapi anda mngaku dan berani..tu yg mmbuat anda istimewa berbanding anon yg lain..tp.... anda lums cukup berani kerana identiti anda masih belum di ketahui~